opc_loader

Wensenlijst

De verschillen tussen opvoeren en ontgrenzen.

De verschillen tussen opvoeren en ontgrenzen.

Het is wellicht een punt waar veel discussie over is. 
Maar zolang er discussies zijn wordt het in iedergeval besproken, is het nou goed, slecht, gevaarlijk of kan het totaal geen kwaad? 

 

Wat zijn nou feitelijk de verschillen tussen opvoeren en ontgrenzen: 
 

Het ontgrenzen van een scooter wil zeggen dat er geen snelle onderdelen gemonteerd worden, er is in dit geval slechts spraken van het verwijderen van begrenzingen welke er voor de Nederlandse wetgeving in worden gezet. 
Dit kan voor een scooter doorgaans geen kwaad en is in veel gevallen zelf bevoordelijk voor de levensduur.

Het opvoeren van een scooter is de originele onderdelen vervangen voor snelle onderdelen. 
Denk hierbij aan het vervangen van het cilinder, een snelle uitlaat monteren etc. etc.  
Doorgaans kan er wel gesteld worden dat een opgevoerde scooter een minder lang leven heeft. 
Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen op de regel, maar alles slijt sneller als er meer vermogen is. Dus ook bij het ontgrenzen is dit iets wat meespeelt. 

De meeste aanpassingen aan scooters zijn de simpelste, zeker nu er veel meer 4-takt scooters rijden als 2-takt. 

Het opvoeren zoals in het oude 2-takt tijdperk is sterk gekrompen, maar het kan nog steeds.
 

Dat het opvoeren minder vaak voorkomt heeft meerdere kanten, de techniek is anders, bij een 4-takt vervang je niet even snel een cilinder als je hier geen kennis van hebt.
Ook denken veel mensen dat het nagenoeg onmogelijk is een 50cc 4 takt scooter 100 te laten rijden.
Als laatste punt denk ik dat het komt door de verandering van de doelgroep. Er gaan steeds meer mensen met de scooter naar werk, zeker in de grotere steden. 
Mensen die hun scootertje voor woon-werk verkeer gebruiken willen heen strepentrekkende scooter, maar een betrouwbare scooter. 

Het ontgrenzen is echter iets wat wel veel gebeurd, men wilt geen 25km/u, maar men wil bij voorkeur 35km/u op een snorfiets. 
Dit valt net binnen de wettelijke perken en je gan net die groep fietsers voorbij, dat is natuurlijk wel zo fijn. Een fijne bijkomstigheid is dat een minder begrensde scooter vaak zuiniger en milieuvriendelijker is. 
Door de strikte begrenzing komen er veel onverbrande gassen in de uitlaat ( en dus in de lucht ), dit is niet efficient en ook ongezond. 
Bij een aanpassing naar een andere CDI-unit is dit al een stukje beter. 

Als voorbeeld pak ik even de scooter met eeen GY6 motor zoals AGM, BTC, IVA, en vele andere gelijken.
De begrenzing werkt doormiddel van een nokje op het koppelingswiel, hierop zit een sensor welke het CDI unit laat weten hoe hard er gereden wordt.
Hierdoor kan je op snelheid een kastje bestellen ( 25, 35, 45 en 65). Zodra de scooter de maximale snelheid bereikt gaat het cdi unit minder vonken. 
Maar omdat de carburatie wel gewoon zijn brandstofmengsel aanzuigt gaat het verbruik niet naar beneden. Het gevolg is een onvolledig verbrand mengsel wat de motor weer verlaat.
In feite kan er gesteld worden dat een onbegrensde scooter milieutechnisch het beste is. 

Indien het een bromscooter betreft ben ik van mening dat 45km/u simpelweg gevaarlijk is. Tussen de auto's moet er gewoon 50-55 moeten mogen en gereden kunnen worden. 
Helaas heeft de wetgever dit nog niet ingezien. Zelf rijd ik ook vaak op de scooter, in dit geval wel een motorscooter, maar je ziet automobilisten op scooters reageren. 


Het opvoeren van een 2-takt scooter gebeurd doorgaans door proppen in de uitlaat te verwijderen en eventueel andere aanwezige begrenzers te verwijderen. 
Ook dit voorkomt vaak het dicht slippen van het uitlaatsysteem. Het milieueffect is bij een 2-takt echter omgedraaid, een opgevoerde 2-takt scooter is vaak vervuilender en ook minder zuinig.
Dit komt omdat er bij het opvoeren ook meer toeren gemaakt moet worden. En hoe meer toeren, hoe meer brandstof er aangezogen wordt.
Zolang er alleen licht opgevoerd wordt d.m.v. een andere uitlaat blijft alles gewoon tot de eeuwigheid doorrijden. 

Is het opvoeren schadelijk voor een scooter? Het antwoord is dus tweeledig. Ja en nee, afhankelijk van de aanpassingen. 
De term ontgrenzen bestaat wettelijk niet en valt onder opvoeren. Al vindt ik dit zelf niet geheel terecht. 
Maar goed, meningen zijn er nu eenmaal. 

Ik wens iedereen veel scooterplezier toe, of hij nou 25 of 125 rijd... maar bij voorkeur met niet al te veel herrie ;) 

Terug

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.