opc_loader

Wensenlijst

Chinese scooters, wel of geen goede keuze?

Chinese scooters, wel of geen goede keuze?

Het is een veel voorkomende vraag, is een Chinese scooter goed of slecht.


Voor ik hier direct een antwoord op geef wil ik eerst het één en ander uitlichten. 

Bij een aantal Chinese fabrikanten kun je zelf jouw merk laten maken. 
Als je 500+ scooters besteld krijgt deze jouw handelsnaam.
In feite komen veel van deze scooters gewoon uit de zelfde fabriek, het maakt dan niet uit of je een AGM, IVA of La Souris koopt.
Zijn er verschillen? Ja, dat zeker wel, zo kunnen "fabrikanten" zelf het kleuren aanbod kiezen van de kappen, zadels etc. etc.
Soms kunnen er ook andere modellen lampjes gemonteerd worden, of een andere kap hier en daar. 
Qua techniek wijken sommige merken af door het gebruik van beter materiaal zoals banden, V-snaren, carburateurs etc etc. 

Uiteraard zijn er ook merken die zich onderscheiden van de meute, zo bouwen merken als Kymco, Sym & Peugeot wel eigen modellen.
Kymco heeft een eigen licentie op het motorblok, deze heeft een betere kwaliteit als de gemiddelde Chinese scooter, Peugeot gebruikt dan weer de normale GY6 motoren voor de 4-takt scooters.

Het veel gebruikte motorblok onder Chinese scooters is het GY6 (139QMB) motorblok. Dit is een onder licentie gebouwd motorblok welke in de jaren '90 door Honda is ontwikkeld.
De Kymco/Sym motorblokken zijn het meest vergelijkbaar aan het origineel, deze hebben een stevigere materiaalkeuze dan de overige merken. 

De productie van (Chinese) scooters gebeurd tegenwoordig zo goedkoop mogelijk, zo zal er op geen enkel boutje een druppeltje vet zitten, hierdoor ontstaan er na een paar jaar vaak problemen met afgebroken bouten.
Zeker bij de goedkopere Chinese blokken, gezien dit aluminium doorgaans van slechtere kwaliteit is. 

Ook zijn elektrische en carburatie problemen een veel voorkomend probleem. 
Slecht starten komt na veel kilometers voor. Dit komt vaak door koolafzetting op de kleppen/uitlaat en het dichtslippen van kanaaljes in de carburateur. 
Ook komen wij vaak losse connectors tegen, wellicht het goedkoopste om te vervangen, maar vaak een heel zoekwerk met soms veel de-montage werk. 

Hoeveel kilometer gaat een scooter mee? 

Dit is zeer afhankelijk van een aantal factoren, de belangrijkste is onderhoud. Krijgt de scooter netjes zijn onderhoud van iemand met kennis van zaken? Dan kan een Chinese scooter prima een tijd mee gaan. 
Zonder goed onderhoud is dit vaak na 2 jaar en  +/- 7000 km afgelopen. 
Een goed onderhouden Chinese scooter gaat gemiddeld 15.000 tot 20.000 km mee. 

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: Is een Chinese scooter goed of slecht? 

Dit is lastig te beoordelen, prijs technisch zijn ze niet slecht maar het valt of staat bij het onderhoud, bij aanschaf van een nieuwe scooter zou ik adviseren de scooter proffesioneel te laten vetten ( bouten, moeren toekomstproef maken) zodat deze ook later losgemaakt kunnen worden zonder breken.
Dit doen wij uit preventie al bij de door ons geleverde scooters. 

Een Chinese scooter is zo goed als de fabrikant wil, je betaald voor wat je krijgt, hierdoor is de aanschaf goedkoop, maar onderhoud op de langere termijn mogelijk iets duurder als bijvoorbeeld een Piaggio Zip, dit ook mede door de veel hogere afschrijving.

Zelf zou ik een Chinese scooter niet afraden, maar wees wel gewaarschuwd op de mogelijke problemen. 

Een aantal tips voor een 4-takt scooter: 
* Start de scooter als hij koud is:  Komt er rook uit de uitlaat, dan heb je redelijk veel kosten. Vaak zijn de zuigerveren dan versleten.
* Voel of de scooter goed remt
* Rijd de scooter stabiel
* Klinkt het motorblok niet rauw? ( Een GY6 motorblok klinkt van zichzelf al rauwer als een Piaggio). 
* Trekt de scooter goed op, en doet hij dit ook tijdens het rijden na er even geen gas is gegeven? 



 â€‹
 


 


 

Terug

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.