opc_loader

Oliepomp kapot? Oorzaak en gevolg.

Oliepomp kapot? Oorzaak en gevolg.

Nagenoeg Iedere 4-takt voertuig heeft een oliepomp, een scooter is hier geen uitzondering op. Wat doet deze zullen sommige denken? 
Letterlijk olie rondpompen, maar wat gebeurt er als deze niet meer correct werkt?
Lees het hieronder! 

 


Een oliepomp zorgt dat de componenten bovenin de motor (cilinderkop, nokkenas & tuimelaars) voldoende smering krijgen. 
De olie wordt uit het oliecarter door een zeef filter gezogen en naar boven geperst. 

Bij Piaggio/Vespa modellen wordt deze direct op de krukas aangedreven met een tweede ketting.
Deze is achter de variateur te benaderen. Eens in de 20.000km zal deze vervangen dienen te worden.

Bij Kymco/Sym en diverse Chinese merken dit de oliepomp aan de ontstekingskant in het motorblok.
Deze is relatief makkelijk te benaderen. Dit werkt door middel van een kunststof tandwiel op de krukas.

In dit stuk hebben wij als voorbeeld een oliepomp van een Kymco Agility.
Laten wij wel wezen, deze scooter heeft 39.000km gereden en dat is voor een scooter zeer respectabel. Dit is gelijk als een auto met 600.000km op de teller.

De oorzaak van overleiden van het motorblok zat hem niet eens in de slijtage door het rijden maar doordat de motorolie dusdanig verouderd en vervuild was.
In oude olie zitten veel resten kool, metaal maar ook vocht, hierdoor verliest de olie zijn smerende werking wat resulteert in meer slijtage en meer koolaanzetting.
Als deze troep in de pomp komt gaat deze zwaarder draaien.
Bij Kymco zit dit met een kunststof tandwiel en die kan niet veel extra weerstand hebben.



Zoals op de foto (1) is te zien zijn door de weerstand alle tanden van het kunststof tandwiel zijn afgebroken. Het gevolg hiervan was niet te missen.

De cilinderkop is extreem heet geworden met als eindresultaat een gebroken klep.
Deze is met klepgeleider en al losgekomen uit de cilinderkop (Foto 2)



De nokkenas is verkleurd en ingesleten door de hitte en zelfs de kettinggeleiders zijn gescheurd. (Foto 4)



In het plastic zakje ziet u het materiaal wat in het filter klem zat. Wonder boven wonder wat dit cilinder nog in redelijke staat. Deze is wel vervangen want de klant rijdt inmiddels weer rond met een gereviseerd motorblok.


 

Foto 1                   Het tandwiel wat geen tanden meer over heeft. Toen we dit aantroffen wisten we dat het einde verhaal was voor dit motorblok.
Foto 2                   Dit cilinderkopje is afgeschreven, een stuk afgebroken klepsteel in de kop en de klepgeleider is uit de kop gekomen
Foto 3                   Een stuk van de klep zit muurvast in de zuiger, ook de klepsteel en klepgeleider er los en kapot bij.
Foto 4                   Een nokkenas hoort egaal qua kleur te zijn, deze is goudkleurig door de hitte en slijtage. Ook zijn de lagers niet best meer.
Foto 5                   De kettinggeleiders zijn waarschijnlijk al 2x over hun vervangingstermijn heen maar door de extreme temperatuur zijn ze verbogen en gebarsten.
Foto 6                   Het zeeffilter zit vol met ijzer en plastic van het tandwiel.
Foto 7                   In het zakje zit veel ijzervijlsel en plastic resten, oorzaak en gevolg.
Foto 8                   Ook de tuimelaars hebben get zwaar gehad zonder olie. Er zit erg veel speling op.
Foto 9                   De bougie heeft door de afgebroken klep rake klappen gehad.
Foto 10                 Dit cilinder heeft zijn kilometers wel weg, maar geen schade door de afgebroken klep.

De scooter was door de klant met een tellerstand van 34.000km 2e hands aangeschaft bij een Kymco dealer in Rotterdam voor maar liefst 650 euro…. Een beurtje/controle kon er niet vanaf.
Na de eerste week heeft de klant al geklaagd over een raar geluid. Dit zou volgens deze grote scooter/fietsen zaak normaal zijn geweest.

Moraal van het verhaal: Neem bij aanschaf van een scooter iemand mee met echt verstand van zaken, ook merkdealers zijn niet heilig.
Dit bespaart een hoop ellende (of in dit geval een kleine 300€ kosten). Laat ook altijd de beurtjes doen, de hoofdoorzaak was een verstopte oliepomp welke na een spoelbeurt gewoon weer werkte…

Terug

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.