opc_loader

Onderdelen nodig voor Aprilia scooter? Deze kunt u eenvoudig bestellen bij All Wheel Deals!

Voor alle modellen kunnen wij wel onderdelen leveren, van de Aprilia Amico tot de Aprilia SR Motard.

Voor alle modellen na 2005 kunnen wij alle onderdelen inclusief plaatwerk leveren. 

Een korte geschiedenis van Aprilia
 

Sinds het begin van de jaren 90 is Aprilia actief op de scooter markt. 
De eerste scooter, de Aprilia Amico was een groot succes, hij was op de markt gezet als concurrent voor de Honda Vision, Peugeot Rappido en Kymco DJ. 
Later in 1993 volgde Piaggio met de Piaggio Zip, welke toen als alternatief op de markt kwam. 
De eerste Aprilia SR kwam eveneens in 1993 op de markt, deze scooter was op dat moment een scooter waar veel jongere van droomde. 
Tot op de dag van vandaag zijn originele SR Vipers en SR Max Biaggi's erg gewild bij verzamelaars. 
Een leuk feitje is dat er recent een SR Max Biaggi in geheel originele staat geveild is voor €7800
Ook bracht Aprilia in dit jaar de Scabereo uit, dit model was in Italie verkrijgbaar als 50cc 4-takt.
Hiermee was het één van de eerste scooter modellen met een 4-takt motor. Pas in de eind jaren 90 ging Kymco hier actief mee verder. 

In 1995 lanceerde Aprilia de eerste Retro model scooter, dit was de Aprilia Gulliver, dit nagenoeg vergeten model is in Nederland nooit een succes geweest. 
De scooter had echter een aantal zeer handige eigenschappen die destijds inovatief waren, zo zat de brandstoftank onder de treeplank in de bodem weg gewerkt. 
Hierdoor was er een betere gewichtsverdeling en was er zeer veel ruimte onder het buddyseat.
Dit heeft Piaggio later overgenomen bij de zeer bekende Gilera Runner, al was deze brandstoftank wel hoger geplaatst.

In 1995 volgde ook de Aprila Rally, net als de Gulliver was deze voorzien van het horizontale Minarelli motorblok, welke destijds door Yamaha was ontwikkeld. 
Beide modellen waren zowel water als luchtgekoeld op de markt. De SR Max Biagi was overigens als eerste niet Yamaha voorzien van het Minarelli motorblok. 
Alleen de Yamaha Zest was eerder op de markt met dit horizontale blok. 

In 1997 lanceerde Aprilia de 2e generatie SR, dit model wordt tot op de dag van vandaag verkocht.
Van 1997 t/m 2003 heeft dit model een Minarelli motorblok, vanaf 2004 is deze voorzien van een Piaggio motorblok.
In 2003 lanceerde Aprilia de Ditech injectie SR  met een Suzuki/Morini motorblok. Dit in Nederland echter geen verkoopsucces.

In het jaar 2000 lanceerde Aprilia de Mojito ( ook bekend onder Aprilia Habana ), dit model is tot 2008 op de markt geweest. 
Zeker de latere modellen met Piaggio motor zijn erg gewild. De Mojito is nagemaakt van de oude Honda Joker.
Beide scooters zouden later schaamteloos gekopieerd worden naar de goedkope chinese retro scooters welke er momenteel zeer  veel rond rijden.

Het laatste model wat Aprilia zelf op de markt heeft gezet is de Aprilia Sonic. Dit model was voorzien van het korte Minarelli blok

In 2004 is Aprilia officieel eigendom van Piaggio, alle modellen die hierna kwamen hadden veel Piaggio techniek.
De laatste generatie Aprilia SR  heeft technsch veel gelijkenissen met de Gilera Runner & de Piaggio NRG, welke beide in 2005 op de markt kwamen. 

Het laatste model wat recent op de markt is gekomen is de SR Motard, dit model is identiek aan de laatste generatie Piaggio Typhoon, deze word echter niet in Nederland verkocht. 

50cc Techniek: 

Tot 2004 gebruikte Aprilia hoofdzakelijk alleen Minarelli, de enige uitzondering hierop waren de DiTech modellen, deze waren voorzien van een injectie motorblok van Morini.
Sinds 2004 is Aprilia van de Piaggio groep en gebruik dan ook de techniek van Piaggio.