opc_loader

Kleppen stellen? Hoe gaat dat in zijn werk?

In dit voorbeeld nemen wij een Kymco scooter, een Super 8 om preciezer te zijn.
Echter is dit voorbeeld te gebruiken op de meeste scooters zonder stelplaatjes.
Dit wil zeggen, nagenoeg alle Chinese scooters, Piaggio, Vespa, Kymco, Sym, Peugeot
De merken/modellen die stelplaatjes gebruiken zijn: Yamaha, Vespa ( 4-klepper motoren ) en de BTC Travis.
Deze laatste heeft een imitatie Yamaha motorblok, stelplaatjes van Yamaha zijn dan ook in een BTC Travis te gebruiken.
Deze handleiding is alleen voor scooters zonder stelplaatjes.

De klepafstelling is cruciaal voor een goed draaiende 4-takt motor, een motor wordt altijd koud afgesteld, er moet dan ook een klepspeling zijn zodat deze bij een warme motor door het uitzetten niet te strak staan. Over het algemeen zijn de waardes 0.10 voor de inlaatklep en 0.15 voor de uitlaatklep een veilige marge om bij alle merken/modellen aan te houden. Sommige fabrikanten hanteren wel andere waardes, bent u hier niet zeker van? Controleer dit dan in het instructieboekje, hier staat dit normaal altijd in vermeld, of vraag het bij de importeur.


Voor het beginnen adviseren wij altijd de accu te demonteren.
Dit is voor de veiligheid. U werkt nagenoeg niet met elektronica met het stellen van de kleppen maar dit is bij ons een standaardprocedure.
 

Klaar om te beginnen? 
Demonteer alle benodigde kappen om makkelijk en overzichtelijk bij de cilinderkop te komen.

Het kleppendeksel dient gedemonteerd te worden, voor Piaggio en Kymco gebruikt u hier dopje 10, voor Chinese scooters dopje 8.
In sommige gevallen zit er een massakabel aan de kleppendekselbout, deze kunt u gewoon aan de kant hangen. Bij het monteren moet deze wel weer gemonteerd worden.
Na het demonteren van het kleppendeksel moet de koelkap bij de ontsteking gedemonteerd worden. Dit is nodig om de nokkenas op de juiste timing te zetten. Hierover zo dadelijk meer!
 

Terug naar de cilinderkop: in het nokkenastandwiel zitten drie gaten, 2 kleintjes met streepjes en één groter gat.
Om de timing juist te zetten moeten het grote gat naar de voorkant wijzen, de 2 kleine moeten horizontaal met de cilinderkop vallen.


Als deze precies goed staat dan zal het vliegwiel bij de ontsteking als het goed is precies op de letter T van Timing staan.
Deze moet dan gelijk staan met het timingsnokje. (zie foto)



Indien dit niet goed te krijgen is, kan de distributie van tijd staan of zit er veel rek in de distributieketting. Over deze onderwerpen komt er ook een artikel online.

Oké, de timing staat nu goed, dat is erg belangrijk om met het stellen te kunnen beginnen.

De volgende stap is het controleren van de klepspeling, u kunt de tuimelaar zachtjes beetpakken en voelen of deze iets speling heeft, zoals eerder gezegd, speling is in dit geval juist goed, maar uiteraard niet te veel. We hebben het immers over millimeter werk.
Zit de tuimelaar al helemaal strak? Controleer dan nogmaals de timing, staat deze goed? Dan is er mogelijk spraken van slijtage aan de cilinderkop/klep of klepzitting.

Draai om te beginnen de moer van de stelschroef los, dit is bij Kymco/China GY6 sleutel 9.
Deze hoeft er niet af, maar een paar slagen los, hierdoor kan de steller zelf gedraaid worden.
Dit doen wij met klepstel gereedschap, dit is een sleutel met een klein vierkantje. Deze past precies in de ringsleutel.
Gebruik de juiste voelermaat, voor het stellen van de kleppen is een voelermaat belangrijk, het is een precisie klus, dus neem hier geen onnodig risico in. Gebruik voor de inlaat voeler 0.10 en voor de uitlaat 0.15mm. De uitlaatklep wordt warmer en dient hierdoor iets meer speling te hebben.


Doe de voelermaat tussen de steller en de klep, draai de steller zo dat de voelermaat met weerstand nog kan bewegen, deze mag dus niet vast zitten maar ook niet los. Pas dan is de afstelling goed.
Houd het de steller vervolgens stil op zijn plek en draai de moer weer vast.
Herhaal dit bij de 2e, 3e en eventueel 4e klep.

Klaar met stellen? Controleer weer of de tuimelaar iets speling heeft, als u hiermee “speelt” zou hij zachtjes moeten tikken.

Monteer vervolgens alles weer in de omgekeerde volgorde. Vergeet de massakabel niet!




Tips: Een nokkenas heeft het dubbele aantal tanden als de krukas, hierdoor kan het zijn dat het vliegwiel op de Timing staat maar boven nog niet goed, draai deze dan 360 graden verder en controleer het opnieuw!

Benodigde gereedschap:
Ratel met dop 8 of 10. (per model verschillend)
Ringsleutel 9 of 10 (per model verschillend)
Voelermaatjes
Klepstelsleutel
Gereedschap om de kappen te demonteren.

Heeft u vragen of opmerkingen over deze reparatie? Neem dan gerust contact op! Uiteraard kunt u ook bij ons uw kleppen laten stellen.