opc_loader
Artikel 1 tot 5 (van de 5 artikelen).  Resultaat: 1
Oliepomp kapot? Oorzaak en gevolg.

Oliepomp kapot? Oorzaak en gevolg.


Nagenoeg Iedere 4-takt voertuig heeft een oliepomp, een scooter is hier geen uitzondering op. Wat doet deze zullen sommige denken?  Letterlijk olie rondpompen, maar wat gebeurt er als deze niet meer correct werkt? Lees het hieronder!    Een oliepomp zorgt dat de componenten bovenin de motor (cilinderkop, nokkenas & tuimelaars) voldoende smering krijgen.  De olie wordt uit het oliecarter door een zeef filter gezogen en naar boven geperst.  Bij Piaggio...
Lees meer
Euro 4 scooters en de verschillen in techniek

Euro 4 scooters en de verschillen in techniek


Vanaf begin dit jaar is de nieuwe regelgeving ingegaan, hierdoor is de Euro4 norm ingegaan.  Dit heeft voor veel merken een flink effect op het modellen programma.  Sommige fabrikanten kiezen voor een volledig injectie systeem zoals Vespa en merken als Sym, BTC en AGM gaan over naar een elektrische sproeier in de carburateur.  Dit laatste is vergelijkbaar met de oude monopoint injectiesystemen van auto's uit de eind jaren 80.  Beide varianten hebben hun voor e...
Lees meer
De verschillen tussen opvoeren en ontgrenzen.

De verschillen tussen opvoeren en ontgrenzen.


Het is wellicht een punt waar veel discussie over is.  Maar zolang er discussies zijn wordt het in iedergeval besproken, is het nou goed, slecht, gevaarlijk of kan het totaal geen kwaad?    Wat zijn nou feitelijk de verschillen tussen opvoeren en ontgrenzen:    Het ontgrenzen van een scooter wil zeggen dat er geen snelle onderdelen gemonteerd worden, er is in dit geval slechts spraken van het verwijderen van begrenzingen welke er voor de Nederlandse wetgeving in...
Lees meer
Chinese scooters, wel of geen goede keuze?

Chinese scooters, wel of geen goede keuze?


Het is een veel voorkomende vraag, is een Chinese scooter goed of slecht. Voor ik hier direct een antwoord op geef wil ik eerst het één en ander uitlichten.  Bij een aantal Chinese fabrikanten kun je zelf jouw merk laten maken.  Als je 500+ scooters besteld krijgt deze jouw handelsnaam. In feite komen veel van deze scooters gewoon uit de zelfde fabriek, het maakt dan niet uit of je een AGM, IVA of La Souris koopt. Zijn er verschillen? Ja, dat zeker wel, zo...
Lees meer
Onderhoud is belangrijk!

Onderhoud is belangrijk!


Onderhoud is belangrijk!   Met scootertjes wordt het onderhoud vaak vergeten. Echter is het vervelend om met pech te komen staan en dat wil je natuurlijk voorkomen. Als je handig bent is onderhoud iets wat de gemiddelde sleutelaar best zelf kan. Bij een 4-takt moet je echter meer verstand van zaken hebben als met een 2-takt scooter. Het stellen van de kleppen is iets wat belangrijk is, maar zijn zaken die vaak word vergeten of simpelweg worden overgeslagen. Wat houd...
Lees meer
Artikel 1 tot 5 (van de 5 artikelen).  Resultaat: 1